Eerste bouwtekeningen Divecoaster Efteling

Afgelopen zomer is de Efteling begonnen met de bouw voor de nieuwe Dive Coaster die zich tussen de Gondoletta en de Vliegende Hollander zal bevinden. Bij de vergunningaanvraag is er voor het eerst gezorgd dat de meeste bouwtekeningen onder geheimhouding staan...


Afgelopen zomer is de Efteling begonnen met de bouw voor de nieuwe Dive Coaster die zich tussen de Gondoletta en de Vliegende Hollander zal bevinden. Bij de vergunningaanvraag is er voor het eerst gezorgd dat de meeste bouwtekeningen onder geheimhouding staan. Hierdoor is voor het eerst sinds tijden dat de ruimtelijke indeling van een nieuwe attractie niet bekend is. Toch is RCTLand erin geslaagd om een zeer duidelijk inzage te krijgen in enkele bouwtekeningen waardoor er meer gezegd kan worden over het baanverloop en overige informatie van deze nieuwe spectaculaire achtbaan!

Volgens RCT-Land is het inmiddels duidelijk dat zeker 2/3 deel van het station opgaat aan de baan zelf met station en opslag voor de treinen. Hierdoor bevindt de wachtrij zich voor het grootste deel buiten. De wachtrij is vrij vergelijkbaar met die van Joris en de Draak die net als de wachtrij van de Dive Coaster ingesloten wordt door de baan. De wachtrij zal mogelijk versierd worden met kleine vijvertjes of heuveltjes en de nodige beplanting. 1/3 deel van het station is vooral alsnog een lege ruimte waar de wachtrij voor de achtbaan langs loopt. Mogelijk is hier sprake van grootschalige thematisatie of misschien zelfs een mogelijke voorshow.

Het station zelf krijgt een dubbele instap en uitstap zoals dat ook is toegepast bij de bobbaan. Hierdoor maakt de Efteling niet de fout die Heide Park enkele jaren geleden wel gemaakt heeft met Krake, die door een enkel station grote capaciteitsproblemen heeft.
Bij het verlaten van het station komt men eerst over een stuk transfertrack dat zich samen met de opslag in het stationsgebouw bevindt. De opslag plaats biedt plaats voor 3 treinen. Hierdoor zal de nieuwe Dive-Coaster met minimaal 3 of 4 treinen rijden. Dit kunnen er mogelijk nog meer zijn omdat de Efteling ervoor kan kiezen om altijd met een minimum aantal van 2 treinen of hoger te rijden i.v.m. een anders te lage capaciteit.
Na dit stukje transfertrack volgt direct de lifthill het stationsgebouw uit. 

 

Aansluitend op het stationsgebouw bevindt zich een ingangsplein. Dit plein vindt vooral aan de kant van de pirana i.p.v. richting Ruigrijk. Hierdoor kan aangenomen worden dat de nieuwe DiveCoaster zal behoren tot Anderrijk in plaats van Ruigrijk.

De baan zelf zal nog groter worden dan aanvankelijk werd gedacht. Zo rijkt de baan van de oever van de voormalige kanovijver helemaal tot aan het plein van de viskraam 'meermin'. Vanaf dit plein dat toegang biedt tot ruigrijk heb je zicht op de laatste bocht van de DiveCoaster die op snelheid wordt genomen. Na deze omhooggaande bocht duikt de baan de remmen in die omlaag gericht staan.
Voorafgaand aan deze laatste bocht bevindt zich aan de rand van het ingangsplein, tussen het station en de gondoletta in, een omhooggaande helix. Deze helix wordt gevolgd door een recht, heuvelachtig stukje die uiteindelijk via de laatste bocht naar de remmen toe gaat die schuin staan t.o.v. het station. In het midden van dit stuk baan bevindt zich de wachtrij.

Na de lifthill volgt uiteraard in dezelfde rechte lijn de verticale drop en de tunnel. Het gedeelte van de baan dat zich tussen de uitgang van de tunnel en de helix bevindt is echter nog niet bekend aan de hand van de ontdekte bouwtekeningen. Hierdoor blijft de kern van de achtbaan met de mogelijke inversies voor alsnog jammer genoeg onbekend.

De verbinding tussen Piraña en de Meermin zoals die vroeger was is nu dus niet meer mogelijk. Op de bouwtekeningen loopt dan ook een kronkelachtig pad op de plaats waar nu het mogelijk tijdelijke pad loopt. Dit pad wijkt wel een beetje af van de bouwtekeningen waardoor dit pad mogelijk nog veranderd wordt. Ook zijn op de bouwtekeningen duidelijk oevers getekend aan de kant van de Gondoletta die afwijken van de huidige situatie. Het is dus goed mogelijk dat er ook grondwerkzaamheden gaan gebeuren aan de kant van de Gondoletta waardoor Ruigrijk tijdens deze werkzaamheden alleen via de Brink of Reizenrijk te bereiken is.


Bron: Rctland.com, Looopings.nl

Delen:


Commentaar schrijven

Commentaren: 0